Selasa, 29 November 2016

Cuma Choon Hann masih berjuang

ARKIB : 10/04/1999
TOKYO - Pemenang pingat emas Sukan Komanwel XVI, Wong Choon Hann menjadi pemain tunggal Malaysia yang meneruskan cabaran ke separuh akhir Kejohanan Badminton Terbuka Jepun yang berlangsung di sini, semalam.

Choon Hann, yang sebelum ini mengejutkan pemain nombor tiga dunia, Budi Santoso dari Indonesia kelmarin kembali menyerlah apabila mengetepikan seorang lagi pemain dari negara itu, Marleve Mainaky 15-12, 15-11.

Bagaimanapun laluan getir menanti Choon Hann di separuh akhir apabila dijadual bertemu pemain nombor satu dunia, Peter Gade Christensen dari Denmark.

Juara Seluruh England itu semalam menewaskan pemain muda Indonesia, Johan Hadikusuma 15-2, 15-4.

Namun di sebalik kejayaan Choon Hann, rakan senegara, Ong Ewe Hock terpaksa akur kepada kehebatan pemain pilihan keempat dari China, Sun Jun.

Begitu pun Ewe Hock memaksa lawannya bekerja keras dengan memenangi set pertama 15-11 sebelum tewas pada dua set berikutnya 4-15, 3-15.

Pasangan negara, Chan Chong Ming dan Jeremy Gan, yang tidak diletakkan sebagai pilihan pula terpaksa menyerah kepada kehebatan pasangan Antonius/Denny Kantono dari Indonesia yang diletakkan sebagai pilihan kedua. Atonius dan Denny menang 15-6, 15-3 dalam perlawanan suku akhir beregu lelaki.

Satu lagi separuh akhir hari ini menampilkan pertemuan dua pemain China, juara GP dunia, Sun Jun menentang juara Terbuka Perancis, Chen Hong yang mengetepikan juara dunia, Peter Rasmussen dari Denmark 17-14, 12-15, 15-13.

''Permainan saya jauh lebih baik sewaktu menjuarai Seluruh England. Usaha saya menjadikan kejohanan ini sebagai persiapan menghadapi kejohanan dunia, nyata menjadi,'' kata Gade Christensen.

Sementara itu, pemain Korea Selatan, Kim Ji-Hyun mengejutkan pemain nombor lima dunia, Zhou Mi untuk menjadi satu-satunya pemain bukan China beraksi pada separuh akhir perseorangan wanita hari ini.

Pemain berusia 24 tahun dari Pusan, yang menduduki ranking ke-41 dunia itu mengambil masa 74 minit sebelum mengejutkan Zhou, juara Terbuka Perancis, 3-11, 13-11, 11-8 yang juga pilihan keempat di sini.

Dalam perlawanan suku akhir yang lain, China membuktikan keunggulan apabila tiga pemainnya layak ke separuh akhir.

Juara bertahan, Gong Zhichao, yang diletak sebagai pilihan ketujuh, hanya mengambil masa 22 minit untuk mengetepikan pemain Jepun, Satomi Igawa 11-4, 11-3 untuk bertemu Kim di separuh akhir.

Juara dunia, Ye Zhaoying pula terpaksa bekerja keras sebelum menang ketika menentang rakan senegaranya, Zhang Ning. Ye menang 11-6, 7-11, 11-7 sementara Gong Ruina pula menewaskan pemain Jepun, Yasuko Mizui 11-0, 11-6.

''Saya fikir Zhou melakukan beberapa kesilapan yang tidak sepatutnya,'' kata Kim, juara Terbuka Sweden 1998.

Sumber-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1999&dt=0410&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=sp_01.htm#ixzz4RT9roasV © Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan