Sabtu, 12 November 2016

Rashid akur pada Fung -- Badminton Terbuka Taiwan

ARKIB : 25/01/1999
KEMARAU kejuaraan masih belum berakhir buat pemain veteran Nusa Mahsuri, Rashid Sidek apabila tewas kepada pemain tuan rumah, Fung Permadi pada perlawanan akhir Kejohanan Badminton Terbuka Taiwan yang berakhir semalam.

Rashid yang kali terakhir menyandang gelaran juara pada Terbuka Jerman tiga tahun lalu sekali lagi terpaksa beraksi hingga ke set penentuan sebelum akur dengan keputusan perlawanan.

Pada peringkat separuh akhir kelmarin, Rashid juga terpaksa mengharungi permainan tiga set sebelum menumpaskan Kenneth Jonassen 8-15, 17-16, 15-6 untuk menjejak kaki ke perlawanan akhir.

Dia juga memaksa pemain muda Indonesia, Budi Santoso bermain tiga set sebelum menumpaskannya pada pusingaan terdahulu.

Semalam, pemain berusia 30 tahun itu tewas 16-17 pada set pertama, namun bangkit untuk memenangi set kedua 15-7 bagi memaksa perlawanan diteruskan ke rubber-set.

Namun setelah beraksi selama kira-kira 68 minit, kejuaraan akhirnya menjadi pemain kelahiran Indonesia yang kini berhijrah ke Taiwan, dengan memenangi set penentuan 15-6 untuk menambah koleksi kemenangannya tahun ini.

Minggu lalu, Fung menamatkan kemarau kejuaraan tiga tahunnya apabila memenangi Kejohanan Terbuka Korea Selatan yang bertaraf enam bintang.

Kemenangan itu melonjakkan nama Fung ke tangga ke-11 ranking terbaru Persekutuan Badminton Antarabangsa (IBF) yang dikeluarkan kelmarin.

Sementara itu, jurulatih Nusa Mahsuri, Misbun Sidek berpuas hati dengan prestasi dan keupayaan yang ditunjukkan oleh adiknya.

Menurut Misbun, keupayaan Rashid beraksi sebanyak tiga set dalam tiga pertemuan sepanjang kejohanan itu membuktikan peningkatan tahap stamina pemain itu.

''Perlawanan tadi (semalam) memang sengit dengan kedua-dua pemain kecergasan dan gaya yang lebih kurang sama.

''Walaupun Rashid masih belum meraih kejuaraan namun saya puas hati dengan peningkatan prestasi dan keupayaannya menerima tekanan.

''Fung semenangnnya mempamerkan permainan yang baik untuk memenangi kejohanan ini,'' katanya yang dihubungi di Taiwan, semalam.

Dengan kemenangan itu Fung meraih hadiah wang tunai AS$6,200 (RM23,560) sementara Rashid membawa pulang AS$3,800 (RM14,440).

SUMBER-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1999&dt=0125&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=sp_02.htm#ixzz4Pqniqiuc © Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan