Sabtu, 27 Mei 2017

Hafiz dalam senarai 10 teratas



ARKIB : 25/03/2005

KUALA LUMPUR - Gelaran juara yang dirangkul Muhd. Hafiz Hashim pada Terbuka Switzerland minggu lepas melonjakkannya di antara sepuluh pemain terbaik dunia dalam ranking Persekutuan Badminton Antarabangsa (IBF).

Pemain berusia 23 tahun itu melonjak dua anak tangga untuk menduduki ranking kesembilan dunia dalam senarai IBF yang dikeluarkan semalam.

Hafiz sebelum ini menduduki ranking ke-11 dunia sejak tiga minggu lepas.

Kejayaan Hafiz itu menjadikan tiga pemain Malaysia berada dalam ranking sepuluh pemain teratas dunia.

Lee Chong Wei dan Wong Choon Hann masing-masing mengekalkan kedudukan ranking keenam dan ketujuh dunia sejak minggu lepas.

Hafiz, yang merangkul kejuaraan pertama di Switzerland sejak menang gelaran Seluruh England pada 2003, mengumpul keseluruhan 23,522 mata.

Pemain China, Lin Dan terus kekal di tangga teratas dunia dengan 35,062.98 mata di depan pemain Denmark, Peter Gade Christensen dan rakan senegara, Chen Hong yang menewaskannya pada Seluruh England dua minggu lepas.

Pada Terbuka Switzerland, Hafiz menewaskan pemain nombor dua dunia, Peter Gade pada perlawanan akhir.

Sebelum merangkul kemenangan di Switzerland, Hafiz hampir menang pada Terbuka Jerman bulan lepas tetapi tumpas kepada Lin Dan pada perlawanan akhir.

Seminggu kemudian, dia gagal me-ngulangi kecemerlangan pada Seluruh England apabila tersingkir pada pusingan pertama.

Abang Hafiz, Muhd. Roslin pula menduduki ranking ke-20 dunia

SUMBERArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2005&dt=0325&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=su_05.htm#ixzz4iKk2a200
© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan