Sabtu, 15 April 2017

Cabaran Roslin berakhir

ARKIB : 08/03/2004
CABARAN negara pada Kejohanan Badminton Terbuka Switzerland berakhir setelah Roslin Hashim dan beregu veteran Lee Wan Wah-Choong Tan Fook tewas kepada lawan masing-masing di peringkat separuh akhir semalam.
Harapan Roslin untuk menamatkan kemarau kejuaraannya yang telah berlarutan lebih dua tahun berkecai apabila tewas kepada pemain nombor satu dunia, Lin Dan dari China di St Jakob Hall, Basel.
Roslin yang menjadi pemain perseorangan tunggal negara mara ke separuh akhir tewas 15-8, 15-7 kepada Lin Dan yang akan bertemu pemain senegaranya, Bao Chunlain untuk merebut gelaran juara.
Pemain Nusa Mahsuri berusia 29 tahun itu bermula dengan permainan pantas di awal perlawanan di kejohanan bernilai AS$80,000 itu.
Malah dia mendahului 7-2 pada set pertama yang menyaksikannya memberi sepenuh tumpuan pada perlawanan.
Namun Lin Dan, 20, bangkit untuk menguasai permainan yang menyaksikannya berjaya memenangi set itu dengan 15-8.
Roslin yang pernah menjuarai Terbuka Switzerland pada 2001 sekali lagi berjaya mendahului 5-4 di awal set kedua tetapi terpaksa bekerja keras untuk mempertahankan kedudukan itu.
Usahanya bagaimanapun tidak berhasil apabila Lin Dan kembali menguasai set tersebut dan mengakhiri perlawanan dengan kemenangan 15-7.
Gandingan Tan Fook-Wan Wah yang turut memburu mata ke Olimpik juga tewas kepada pasangan Luluk Hadiyanto dan Alven Yulianto.
Beregu negara itu menang 15-9 pada set pertama tetapi gagal mengekalkan rentak permainan dan tewas 15-8 dan 15-12 pada set kedua dan ketiga.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan