Rabu, 29 Mac 2017

Dugaan Hafiz

ARKIB : 15/03/2003
JUARA badminton Seluruh England, Muhammad Hafiz Hashim perlu mencipta kejayaan cemerlang pada kejohanan Terbuka Jepun dan Korea bulan depan bagi memperbaiki kedudukannya atau mengelak daripada terkeluar dari senarai pemain pilihan ketika menyertai Kejohanan Dunia, Mei ini.

Mengikut ranking dunia yang dikeluarkan oleh Persekutuan Badminton Antarabangsa (IBF) semalam, Hafiz jatuh tujuh anak tangga ke tempat ke-23.

Hafiz, 20, yang berjaya mengakhiri penantian MALAYSIA selama 37 tahun untuk merampas semula gelaran juara lelaki Seluruh England baru-baru ini, mengumpul 1,582 mata daripada lapan kejohanan, merosot 168 mata daripada jumlah yang dikumpul minggu lepas.

Terbuka Jepun yang bertaraf lima bintang akan berlangsung dari 1 hingga 6 April di Tokyo manakala Terbuka Korea, juga bertaraf lima bintang, akan diadakan dari 8 hingga 13 April di Incheon.

Bagaimanapun, pemain nombor satu Malaysia, Wong Choong Hann meningkat satu anak tangga ke tempat kedua sekaligus memintas Xia Xuanze dari China yang kini menduduki tempat ketiga.

Choong Hann yang mengumpul 2,545 mata melalui 10 kejohanan berada di belakang jaguh China, Chen Hong, yang memungut 2,811 mata.

Pemain tempatan kedua terbaik dalam ranking itu ialah bekas juara kebangsaan James Chua, yang telah memenangi Terbuka Malaysia bulan lepas. Beliau menduduki tangga ke-17 dan diikuti oleh dua bekas pemain kebangsaan, Ong Ewe Hock (18) dan Sairul Amar Ayob (20).

Sementara itu, Lee Tsuen Seng, yang akan menerajui cabaran perseorangan negara pada kejohanan Piala Sudirman di Eindhoven, Belanda minggu depan, meningkat empat anak tangga ke tempat 21 dan diikuti oleh Hafiz yang kini merupakan pemain nombor enam negara.

Abang Hafiz, Roslin, yang layak ke peringkat separuh akhir Seluruh England bulan lepas, melongsor ke anak tangga 38 daripada tempat ke-32 minggu lepas.

Bagi beregu lelaki pula, pasangan nombor satu negara, Chan Chong Ming dan Chew Choon Eng, naik dua anak tangga ke tempat keempat manakala bekas pasangan nombor satu negara, Choong Tan Fook dan Lee Wan Wah kekal di anak tangga ke-16.
SUMBERArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2003&dt=0315&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=su_01.htm#ixzz4cj6NiXQS

© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan