Sabtu, 18 Mac 2017

Penantian 28 tahun berakhir

ARKIB : 16/09/2001
BEKAS pemain Nusa Mahsuri, Roslin Hashim menamatkan penantian 28 tahun negara untuk meraih pingat emas dalam acara badminton perseorangan lelaki Sukan SEA XXI setelah menewaskan Boonsak Polsana dari Thailand di Stadium Malawati, Shah Alam, semalam.

Kemenangan itu merupakan yang kedua untuk skuad badminton negara yang sebelum ini menamatkan penantian 10 tahun, menewaskan Indonesia dalam acara berpasukan lelaki untuk merangkul pingat emas.

Roslin menghadapi kesukaran ketika bertemu Marleve Mainaky di separuh akhir kelmarin berjaya memaksa Boonsak mengikuti rentak permainannya yang akhirnya memakan diri pemain Thailand tersebut.

Pemain kelahiran Kelantan itu bagaimanapun ketinggalan 0-5 dan 2-8 di awalan set pertama tetapi keletihan Boonsak membolehkan dia mendahului 13-9 sebelum menamatkan perlawanan dengan 17-14.

Kilauan pingat emas sudah terpancar di awal set kedua setelah Boonsak ketinggalan 2-8 sebelum permainan tamat dengan kemenangan 15-3 buat Roslin.

Dua pemain Indonesia, Rony Agustinus dan Marleve memperoleh pingat gangsa setelah tewas di perlawanan akhir.

Beregu wanita negara, gandingan Lim Pek Siah-Ang Li Peng yang baru disatukan bulan lepas memperoleh pingat perak setelah tumpas kepada pasangan Indonesia, Deyana Lomban-Vita Marissa 5-15, 15-4, 9-15 yang merangkul pingat emas.

Indonesia merangkul dua lagi pingat emas, dalam acara beregu lelaki dan campuran sementara Thailand memperoleh satu pingat emas dalam acara perseorangan wanita yang menyaksikan Sujitra Eakmongkulpaisorn mengejutkan Lidya Djaelawijaya (Indonesia) dengan kemenangan 11-8, 11-7.

Gandingan Candra Wijaya-Sigit Budiarto meraih pingat emas setelah menewaskan rakan senegara, Tony Gunawan-Bambang Suprianto untuk pingat perak sementara dua beregu negara, Chan Chong Ming-Chew Choon Eng dan Wong Choong Hann-Lee Wan Wah memperoleh pingat gangsa.

Nova Widhianto-Vita Marissa pula mengetepikan rakan senegaranya, Bambang Suprianto-Emma Ermawati 3-15, 15-7, 17-15 untuk pingat emas sementara beregu negara, Choon Eng-Wong Pei Tty dan Khunakorn Sudhisodhi-Saralee Thoungthongkam memperolehi gangsa.
sumberArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2001&dt=0916&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=su_03.htm#ixzz4bkb5dW6l

© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan